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CAR FERRY around MICHIGAN State
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Christophe LC.
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MessagePosté le: Jeu 18 Nov - 22:30 (2010)    Sujet du message: CAR FERRY around MICHIGAN State Répondre en citant

CAR FERRY around MICHIGAN State


Suite aux questions de José sur un tower vers Detroit j'ai eu l'idée de vous parler des Car Ferry autour de l'état du Michigan en fonction des compagnies et lieux.
Assez méconnu des gens qui font de l'US en France et aussi aux US car le domaine est très particulier Smile ces opérations regroupent une multitude de railroads
car la géographie du Michigan bordée de chaque côté par le lac Huron et Erie à l'est et le lac Michigan à l'ouest, offre un couloir stratégique via le Canada pour certaines compagnies n'ayant pas les track rights sur les grands corridors de l'Ohio Indiana etc... (PRR PC B&O). De plus l'état du Michigan se divise en deux par un bras reliant Le lac Michigan a l'Huron, du nom de Straits of Mackinac (c'est important on verra par la suite !)
Map please...



Donc au sud est du Michigan se trouve Detroit importante agglomération industrielle grâce en partie a Ford. Detroit se trouve sur les bords de la St Clair River prenant source dans le lac St clair (le plus petit de tous les grands lacs)
et se jetant dans le lac Erie. Elle sert de frontière avec le Canada ou se trouve Windsor en face des US, c'est la que commence notre premier opus...

St Clair River Car Ferries


Je vais distinguer trois groupes en fonction des compagnies
- Grand trunk et le CN
- Michigan Central/Wabash/N&W
- Pere Marquette/C&O

Michigan Central/Wabash/N&W



Arrow History
One of the predecessor railroads to the Michigan Central was the Canada Southern Railway. The Canada Southern reached the Detroit River in 1873, six years after the Great Western, and immediately began a cross river ferry service. A ferry slip was built in Gordon, Ontario and another in Grosse Ile. The Gross Ile slip was connected to mainland Michigan by a series of bridges. This arrangement lasted until 1883 when the Canada Southern Railway was absorbed by the Michigan Central. The same year the Michigan Central opened a ferry service from Windsor to Detroit and by 1888 the Gross Ile to Gordon ferry service was shut down. The Michigan Central built a tunnel under the Detroit River and in 1910 the tunnel opened to traffic. The Michigan Central ended cross river ferry operations and eventually sold all of their ferries.
When the Wabash railroad arrived in Detroit in 1897 it contracted with the Grand Trunk Railway to use their ferries for cross river traffic. When the Michigan Central completed their tunnel under the Detroit river the Wabash acquired three of the Michigan Central’s ferries, the Transport, Transport II, and the Detroit. The Wabash railroad eventually became Norfolk Southern after a series of mergers in the sixties, seventies, and eighties and operated ferries until 1994.


Michigan central car ferries




Notez qu'ici ont dit bien Car ferries et non Carfloat


Wabash

Le terminal du Wabash en 59, au sud de Fort Street Union Station. Le Wabash rejoignait Buffalo NY en utilisant les voies du CN au sud de l'Ontario.
En face c'est Windsor avec un "slip" du CN, un allé retour il fallait 2H avec deux ferry de 4 voies pouvant acceuillir 28 wagons et le Detroit 3 voies avec une capacité de 22 wagons
cela fait 12x78=936 wagons par jour qui est en fait le "maximum theorical capacity" en fait on était plus proche des 500 wagons par jour



En fait tous ces ferry sont autopropulsés deux machines à vapeur entrainant quatres arbres (2 à la proue et deux autres à la poupe)
Windsor et Manitowoc mesurent 358 feet de long et 65' de large pour un poids total de 3100 tonnes, construction en 1930 - Wabash de 1912/1968 puis N&W
Detroit : 296' de long et 64' de large, poids : 2220 tonnes, construit en 1904 MC de 1904/1912 - Wabash de 1912/1968 puis N&W



To be continued...

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Dernière édition par Christophe LC. le Dim 21 Nov - 17:32 (2010); édité 1 fois
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MessagePosté le: Jeu 18 Nov - 22:30 (2010)    Sujet du message: Publicité

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Marcel. J
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MessagePosté le: Ven 19 Nov - 08:17 (2010)    Sujet du message: CAR FERRY around MICHIGAN State Répondre en citant

Question?
[/center]
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Christophe LC.
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MessagePosté le: Ven 19 Nov - 08:29 (2010)    Sujet du message: CAR FERRY around MICHIGAN State Répondre en citant

Norfolk & Western

Après le merger , le N&W s'aperçu qu'il pouvait gagner du temps sur la traversée en 1h environ pour un allé retour, grâce a ses deux remorqueurs pousseurs le R.G. Cassidy et le F.A. Johnson, et surtout économiser du personnel
le Manitowoc et le Winsor furent reconstruit les machines, cheminées, et "pilot house" enlevés Exclamation En 1995 avec la construction du nouveau tunnel, cela mis fin aux opérations et le tout fut mis à la casse, enfin il subsiste quelques "apron" de chaque côtés
ainsi que des coques qui traînent au mouillage Exclamation





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Christophe LC.
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MessagePosté le: Ven 19 Nov - 08:38 (2010)    Sujet du message: CAR FERRY around MICHIGAN State Répondre en citant

Ceci est un idler car ou reacher car qui permet à la machine de ne pas monter sur "l'apron" cela sert de "maillon" pour switcher les convois
la base est généralement un flat car sur certains on a rajouter des rembardes plateformes et parfois une cabine façon transfer caboose
Je pense qu'il doit y avoir des plans en fait tu rajoute 4 drop step de caboose à chaque bouts et des rembardes pour pouvoir monter dessus Exclamation
On voit tout ça dans un DVD sur le Wabash de Green Frogg Gégé made a copy
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MessagePosté le: Ven 19 Nov - 09:08 (2010)    Sujet du message: CAR FERRY around MICHIGAN State Répondre en citant

Bonjour Christophe et tous

Super intéressants ces documents et en plus d'excellente qualité ,


Heeeeuuuuuu tu parles d'un DVD Shocked je serai bien intressé


Philo
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Christophe LC.
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MessagePosté le: Ven 19 Nov - 09:47 (2010)    Sujet du message: CAR FERRY around MICHIGAN State Répondre en citant

http://www.trainvideodepot.com/DVD-Wabash-Railroad-DVD-Green-Frog_CP002
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Christophe LC.
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MessagePosté le: Ven 19 Nov - 11:20 (2010)    Sujet du message: CAR FERRY around MICHIGAN State Répondre en citant


Pere Marquette - Cheasapeake & Ohio




The Pere Marquette began ferry service from Sarnia to Port Huron in 1902. In 1898, in anticipation of the ferry service, the Pere Marquette bought the International II from the Grand Trunk Railway. About the same time the Pere Marquette purchased trackage rights from the Canadian Pacific Railway for the Detroit to Windsor ferry operation. In 1904 the Pere Marquette launched a new ferry, the Pere Marquette 14, and the ferry was sent to Port Huron. The trip was full of mishaps due to a thick ice pack and after four days she had not even made it half way to Port Huron. Another attempt was made and the ship broke a rudder. The captain unpinned the rudder, tuned the ship around, and backed all the way to Port Huron. In 1905 the Pere Marquette 14 was moved back to Detroit. The Pere Marquette 14 served the Pere Marquette and then new owners Chesapeake and Ohio railroad until 1956 when she was sold to the Wabash railroad. Unfortunately the Wabash sold the Pere Marquette 14 for scrap in 1957. The Chesapeake and Ohio (Pere Marquette) negotiated with the New York Central (Michigan Central) for traffic through their tunnel and suspended ferry operations. All the remaining ferries were transferred to Port Huron.
Ferry operations continued in Port Huron until 1974 at which time the Chesapeake and Ohio, later CSX, converted the ferries into a tug-barge arrangement. The tug-barge arrangement lasted until 1994 when CSX shut down all river operations.





Pere Marquette 10 : 386' de long 53' de large 2769 tonnes, construit en 45 à Manitowoc WI, au C&O à partir de 47 convertit en carfloat en 74
Pere Marquette 12 : idem pour les dimensions racheté par les canadiens en 69 et devient St Clair
Pere Marquette 14 : idem pour les dimensions Scrapped by Steel Co. of Canada, Ltd., at Hamilton, Ont.; November, 1957


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jean soukiassian
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MessagePosté le: Ven 19 Nov - 11:45 (2010)    Sujet du message: CAR FERRY around MICHIGAN State Répondre en citant

Merci pour l'histoire et la doc, j'en connais un qui va être content........... Okay Okay Okay
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MessagePosté le: Ven 19 Nov - 12:30 (2010)    Sujet du message: CAR FERRY around MICHIGAN State Répondre en citant

Je tiens a préciser que la doc ci dessus et ce qui va suivre du moins pour certaines photos tu ne les trouvera pas ou plus sur le net (sauf ici maintenant Laughing )
J'ai récupéré à un époque des photos également sur un site disparu Sad , c'est le PB mettre des liens c'est bien sauf que quelques années après tu t'aperçois "it's gone" Exclamation
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Gérard R.
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MessagePosté le: Ven 19 Nov - 12:49 (2010)    Sujet du message: CAR FERRY around MICHIGAN State Répondre en citant

jean soukiassian a écrit:
Merci pour l'histoire et la doc, j'en connais un qui va être content........... Okay Okay Okay


J'en connais une bonne partie mais qqs photos que je ne connaissais pas, Merci Chefffffffffffffffffffffff Mr. Green
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Christophe LC.
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MessagePosté le: Ven 19 Nov - 14:09 (2010)    Sujet du message: CAR FERRY around MICHIGAN State Répondre en citant

Pas chef Exclamation captain Exclamation
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MessagePosté le: Ven 19 Nov - 17:35 (2010)    Sujet du message: CAR FERRY around MICHIGAN State Répondre en citant

Christophe LC. a écrit:
Pas chef Exclamation captain Exclamation


" PACHA " pendant que t'y es.....
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Christophe LC.
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MessagePosté le: Ven 19 Nov - 18:36 (2010)    Sujet du message: CAR FERRY around MICHIGAN State Répondre en citant


Grand Trunk - Canadian National


The Grand Trunk had previous experience running ferries at Sarnia, Ontario across the river to Port Huron, Michigan. The Grand Trunk began by using a menacing type of ferry called the swing ferry. The ferry was anchored by one thousand feet of chain to the American side of the river in Port Huron. Once loaded the ferry, tethered to shore by the chain, was set adrift and the river current would swing the ferry to the other side of the river. After a few incidents the ferry was deemed unreliable and discontinued.
The International II was ordered by the Grand Trunk and placed in service in 1872. The International II beat the Great Western’s Transit into service by a month, thereby achieving the distinction of being the first propeller driven car ferry on the Great Lakes. The International II was nicknamed the Peggy and ferried three to four hundred rail cars a day while only burning two cords of wood
Predecessor to CN, Grand Trunk Railway also operated on the St Clair River , between Point Edward near Sarnia and Fort Gratiot in Port Huron . In 1882, Grand Trunk absorbed the Great Western Railway, including it's ferry operations. After acquisition the road had a new ferry built, the Lansdowne , which operated for more than eight years when the St Clair Tunnel was built by GTR in 1891, the line cut back on its ferry operations. In 1923, Canadian National absorbed GT. With this acquisition the line west of St Clair and Detroit Rivers bacame CN subsidiary : Grand Trunk Western.
In 1970, Landsome experienced engine problems and was used as a barge, being pushed by a towboat. The following year The Huron was also converted
In 1975 GTW acquired trackage rights through the detroit River Tunnel to interchange with CN, Both ferries were withdrawn from service and the slips at Detroit were removed Exclamation



Lansdowne & Huron



Lansdowne: 294' de long, 41' de large 1571 tones
Originally built with two pilothouse; aft pilothouse removed c.1912. Originally built with three stacks (one on port, two on starboard); fourth stack added in 1903. Extensive rebuild at Windsor, Ont., in 1964; four stacks replaced by two. Reduced to car float by Romeo Machine Service, Windsor, Ont., in summer, 1970.
History Designed by Frank E. Kirby. Towed across Detroit River to receive engines, boilers, and cabins under supervision of W.O. Russell. Made trial trip on November 6, 1884. Canadian registry closed April 23, 1979, after sale to U.S. interests. As LANSDOWNE: In collision, Detroit River, on July 15, 1885, with steamer CLARION. In collision, Detroit River, August 6, 1899, with steamer WILLIAM B. MORLEY. Settled on bottom in her slip at Windsor, Ont. Blew a cylinder head in operation on Detroit River, June 24, 1970, after which was reduced to car float. Last operated in 1974, and was converted to a restaurant and bar along the Detroit waterfront. After going out of business, she was first towed to Lorain and then to Buffalo. Towed from Buffalo to Erie, PA on November 1, 1999.



Huron : 238' de long, 54' de large, 1052 tones
John H. Smith was construction superintendent for Grand Trunk Railways. The hull was fabricated on the Tyne, Scotland, and shipped to Point Edward (Sarnia), Ontario, for construction. Made trial trip on July 1, 1875, between Fort Gratiot (MI) and Point Edward (Ont.), across St. Clair River. As HURON: Struck a boulder in Detroit River, April 12, 1901, but was apparently undamaged. But began to settle forward two days later. Barely made slip at Windsor before settling on bottom. While receiving some repairs to her propellers in Windsor slip, August 20, 1907, and tipped with loaded gondolas on her bow to raise the stern up, was struck by water from wake of the passing TASHMOO. Wash swept through some open deadlights, permitting hull to fill and settle in slip. Capsized in slip in Windsor, Ontario, when uneven load became uncontrolled.
Disposition She sank in her Windsor, Ontario, slip on December 16, 1981, spilling a dozen cars into the river. Several containers carried raw beans, but some 55-gallons of ethyl oxazoline, used for pharmaceuticals caused concern until they were recovered.






Transformé en restaurant à Detroit il était stocké avec à son bord deux MILW observation cars Hiawatha et a coulé faute d'entretien à Buffalo en 2009

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jean soukiassian
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MessagePosté le: Ven 19 Nov - 18:43 (2010)    Sujet du message: CAR FERRY around MICHIGAN State Répondre en citant

J'aime bien l'histoire de l'ancrage a terre et je laisse faire le courant, no comment .........................
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Christophe LC.
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MessagePosté le: Ven 19 Nov - 18:56 (2010)    Sujet du message: CAR FERRY around MICHIGAN State Répondre en citant

Oui j'ai pas de photo de l'engin mais le suivant International...


Bon j'espère qu'a part Jean ce premier Chapitre vous a plu car on va aller dans du plus gros et plus au Nord Okay
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